CARACTERIZAÇÃO DAS ABORDAGENS DE ALIMENTAÇÃO E NUTRIÇÃO NOS LIVROS DIDÁTICOS ADOTADOS NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

  • Jailma Costa Brito Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Tatiane Silva da Silva Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Juliede de Andrade Alves Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Virgínia Campos Machado Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15723201

Keywords:

Food and Nutrition Education, Textbook, Elementary School

Abstract

Objective: To characterize food and nutrition approaches, and their presence with the intention of promoting EAN in textbooks adopted in the early years of elementary school in Salvador/Bahia. Methodology: This is a descriptive analysis of the presence, in the teacher's notebook, of food content, foods, nutrition and nutrients. Textbooks belonging to the Nossa Rede collection, adopted in municipal elementary schools in the city of Salvador/Bahia, were analyzed. Data production was carried out using an instrument inspired by that proposed by Nobre and collaborators, with adjustments regarding the expansion of the number of categories and adjustments regarding the sections. The purpose of the instrument is to verify “if” and “how” nutrition, nutrients, food and foods or EAN are presented in textbooks. Data analysis was carried out using descriptive statistics according to school subject, school year, categories and type of activity. Results: Contents related to food and nutrition (25.92%) are present in textbooks, but without evident EAN intention. The content covered varied according to school year and subject. The categories: 1 (food content/illustrations unrelated to the content covered), 5 (eating practices/habits, behaviors/aspects related to food culture), 4 (production, cultivation, trade and/or acquisition of food), 20 (food in figurative language) and 3 (food and history) were the most prevalent. Conclusion: It was observed that the textbooks evaluated present content related to food and nutrition, but few were intended to work with the intention of EAN.

Author Biographies

Jailma Costa Brito, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Alimentos, Nutrição e Saúde da Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia. Nutricionista graduada pela Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia - ENUFBA (2022). Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Alimentação e Cultura (NEPAC) da Universidade Federal da Bahia. Dedica-se ao estudo dos aspectos relacionados a alimentação, nutrição e cultura, comunidades tradicionais, povos indígenas, população quilombola, condições crônica não transmissíveis, fome, segurança alimentar e nutricional, mudanças climáticas e processos de saúde-doença-cuidado.

Tatiane Silva da Silva, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Graduada em Nutrição pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Especialização em Gestão de Saúde, pelo SENAC- SP. Atualmente está vincula ao Programa de Pós-Graduação em Saúde, Ambiente e Trabalho (PPGSAT), da Faculdade de Medicina da UFBA, enquanto mestranda.

Juliede de Andrade Alves, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Estudante de Pós-doutorado. Doutora em Alimentos, Nutrição e Saúde da Universidade Federal da Bahia. Mestre em Alimentos Nutrição e Saúde - UFBA. Especialista em Vigilância Sanitária. Nutricionista graduada pela Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia - ENUFBA. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Alimentação e Cultura (NEPAC-UFBA). Possuo experiência como docente de graduação e pós-graduação, bem como nas áreas da Nutrição, da Vigilância Sanitária e da Saúde Coletiva, com ênfase nas seguintes temáticas: alimentação e cultura; educação alimentar e nutricional, processos de saúde-doença-cuidado e estudos sócio-antropológicos do corpo. Colaborou na elaboração dos Cursos de Formação de Gestores e Profissionais da Atenção Primária à Saúde na qualificação do cuidado a pessoas com doenças crônicas não transmissíveis. 

Virgínia Campos Machado, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Possui graduação em Nutrição pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus JK (2007), mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2014). Atualmente é adjunto II da Universidade Federal da Bahia, Tutora do Programa de Educação Tutorial em Nutrição - PETNUT da Universidade Federal da Bahia. Tem experiência na área de Nutrição, com ênfase em Nutrição, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde, cultura, psicologia sócio-histórica, educação alimentar e nutricional.

Published

2025-06-26

How to Cite

Costa Brito, J., Silva da Silva, T. ., de Andrade Alves, J. ., & Campos Machado, V. (2025). CARACTERIZAÇÃO DAS ABORDAGENS DE ALIMENTAÇÃO E NUTRIÇÃO NOS LIVROS DIDÁTICOS ADOTADOS NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Revista Educação Em Contexto, 4(1), 115–127. https://doi.org/10.5281/zenodo.15723201

Issue

Section

Artigos