A INFLUÊNCIA DO NEOLIBERALISMO NA EDUCAÇÃO PÚBLICA: VALORIZAÇÃO DO CAPITAL HUMANO

The influence of neoliberalism on public education: valorization of human capital

Authors

  • Guaraci Eterna de Rezende Secretaria de Estado da Educação de Goiás
  • Maria Luiza Gomes Vasconcelos Centro Universitário Mais – UNIMAIS https://orcid.org/0000-0002-6096-6590

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14187966

Abstract

This article investigates the impact of neoliberalism on public education in Brazil, with a focus on the valuation of human capital. It discusses how neoliberal policies shape education, promoting a view where individual training is intrinsically linked to market logic. The research employs a qualitative approach and a literature review, analyzing a variety of sources to examine this dynamic, such as Laval (2004), Libanêo (2019), Oliveira & Paoli (1999), and Marrach (2006), among others. The conclusion is that, although the neoliberal discourse emphasizes the pursuit of educational quality, its practices tend to prioritize economic growth and market adaptation, thereby perpetuating social inequalities and maintaining a precarious workforce

Author Biographies

Guaraci Eterna de Rezende, Secretaria de Estado da Educação de Goiás

Mestranda em Educação no Centro Universitário Mais – UNIMAIS (2024). Graduação em Geografia pela Universidade Católica de Goiás (2004). Especialização em Formação de Professores – Área de Concentração: Educação Ambiental pela Universidade Católica de Goiás (2005). Professora efetiva da Educação Básica do Estado de Goiás.

Maria Luiza Gomes Vasconcelos, Centro Universitário Mais – UNIMAIS

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás – PUC (2015), Mestra em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás – UFG (2007), Pró-reitora de Pós-graduação e Pesquisa e Docente Colaboradora no Centro Universitário Mais – UNIMAIS, Docente Efetivo da Secretaria de Educação de Estado de Goiás – SEDUC-GO.

Published

2024-11-22

How to Cite

de Rezende, G. E., & Vasconcelos, M. L. G. (2024). A INFLUÊNCIA DO NEOLIBERALISMO NA EDUCAÇÃO PÚBLICA: VALORIZAÇÃO DO CAPITAL HUMANO: The influence of neoliberalism on public education: valorization of human capital. Revista Educação Em Contexto, 3(2), 105–118. https://doi.org/10.5281/zenodo.14187966

Issue

Section

Artigos