COMPLEXITY THEORY AND MATHEMATICAL EDUCATION

THE CHALLENGE OF RECONNECTING KNOWLEDGE

Authors

  • Maria Jordelma Rodrigues Nascimento Secretaria Municipal de Educação de Valparaiso-GO https://orcid.org/0009-0002-5432-4652
  • Zenaide Dias Teixeira Universidade Estadual de Goiás (UEG) https://orcid.org/0000-0002-6103-5923
  • Jorge Manoel Adão Universidade Estadual de Goiás (UEG)
  • Sônia Bessa Universidade Estadual de Goiás (UEG)

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15723285

Keywords:

Mathematical education. Reconnecting knowledge. Complexity theory.

Abstract

This article investigates the contribution of Complexity Theory to the promotion of integrated and interdisciplinary mathematics education, aimed at reconnecting knowledge in the educational context. First, it grounds Complexity Theory in the contemporary world, highlighting how it can favor a more dialogic and satisfactory educational approach for students and teachers. The discussion addresses the potential of complex knowledge to resignify practices and overcome the challenges of fragmented mathematics teaching, traditionally treated in isolation from other knowledge. The central problem is to explore ways to overcome this fragmentation, promoting an interdisciplinary approach that connects mathematics to different areas of knowledge, favoring more integrated and meaningful learning. The methodology used was a bibliographical research, aimed at understanding the various theoretical nuances on the subject. The results highlight the relevance of Complexity Theory in overcoming the challenges of traditional teaching, providing teachers with alternatives to make mathematics teaching more attractive and meaningful through an integrative and connected vision. Thus, the complexity of knowledge reveals itself to be both a challenge and an opportunity for an education that promotes the reconnection of knowledge, benefiting student learning and contributing to more enriching teaching practices.

 

Author Biographies

Zenaide Dias Teixeira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Pós-doutorado pela Universidade de Brasília em Sociolinguística Educacional. Doutora em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB) e Mestre em Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Docente do Ensino Superior desde 2006 e da Universidade Estadual de Goiás (UEG) desde 2010. É membro do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Gestão e Cultura Regional/GEGC (CNPq); do Grupo de Pesquisa Laboratório Interdisciplinar
em Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento; e membro da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN). É docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão, Educação e Tecnologias da UEG – Unidade Universitária de Luziânia.
E-mail: zenaide.teixeira@ueg.br

Jorge Manoel Adão, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Pós-Doutor em Tecnologias Contemporâneas e Desenvolvimento Cognitivo - PACC/UFRJ (2014). Doutorado em Educação – UFRGS (2007). Mestrado em Educação - UFRGS (2002). Bacharel em Teologia - ESTEF/RS (1990). Licenciado e Bacharel em Filosofia – PUC/RS (1996). Líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Gestão e Cultura Regional, cadastrado no Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil, CNPq. Professor da Universidade Estadual de Goiás UEG –de Luziânia. Atualmente,
leciona nos cursos de Pedagogia e Administração; atua no Programa de Pós-Graduação em Gestão, Educação e Tecnologias –
PPGET – UEG, como Professor e Orientador.
E-mail: Jorge.adao@ueg.br

Sônia Bessa , Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Graduação em Pedagogia com Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro UFTM. Docente do Instituto Acadêmico de Educação e Licenciaturas da Universidade Estadual de Goiás (UEG) vinculada ao programa de Pós-graduação em Gestão, Educação e Tecnologias PPGGET. Realiza pesquisas em: Educação Matemática, Educação Econômica e Financeira e Formação de Professores. Líder do LIMA/UEG/CNPq.

Published

2025-06-26

How to Cite

Rodrigues Nascimento, M. J., Dias Teixeira, Z., Adão, J. M., & Sônia Bessa. (2025). COMPLEXITY THEORY AND MATHEMATICAL EDUCATION: THE CHALLENGE OF RECONNECTING KNOWLEDGE. Revista Educação Em Contexto, 4(1), 155–166. https://doi.org/10.5281/zenodo.15723285

Issue

Section

Artigos