APRENDENDO INGLÊS COM PROMPTS: UMA EXPERIÊNCIA INTERATIVA NO CONTEXTO DO TURISMO EM GOIÁS

Authors

  • Karyelly Guimarães Moreira Colégio Estadual Vicente José Valente-Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC-GO) https://orcid.org/0000-0003-3769-1303
  • Rafael Rodrigues Feitosa Instituto Federal Goiano (IFG)

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15723553

Keywords:

Artificial Intelligence. Prompts. English Teaching. Tourism in Goiás

Abstract

This study aims to explore the use of Artificial Intelligence, specifically prompts in ChatGPT, as a pedagogical tool for English language teaching. Considering the complexity of the teaching-learning process of a foreign language, which involves the development of essential skills such as listening, speaking, reading, and writing, technology presents itself as a valuable ally. The research adopts a qualitative approach, combining theoretical references and practical experimentation by two English teachers from the Basic Education sector, linked to SEDUC-GO and IF Goiano. By focusing on tourism in Goiás as a thematic approach, the study seeks to provide meaningful and contextualized learning experiences aligned with the students' sociocultural realities. Through structured prompts, learners can practice various language skills in interactive and personalized ways, enhancing their learning process. Furthermore, the research highlights the relevance of incorporating AI tools into education, promoting more dynamic, individualized, and engaging learning opportunities. Therefore, the findings contribute to discussions about active methodologies and the role of Artificial Intelligence in language teaching, particularly English.

Author Biographies

Karyelly Guimarães Moreira, Colégio Estadual Vicente José Valente-Secretaria de Estado da Educação de Goiás (SEDUC-GO)

Mestra em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Anápolis, com complementação em Pedagogia e especialização em Psicopedagogia pelo Instituto Maximus. É especialista em Metodologia de Ensino da Língua Portuguesa e Literatura pela Uniasselvi - Centro de Ensino Leonardo da Vinci, e em Metodologia de Ensino da Língua Inglesa pela FAVENI - Faculdade Venda Nova do Imigrante. Graduada em Letras - Português e Inglês pela UEG (2018), é integrante do Grupo de Estudos em Perspectivas Críticas na Educação Linguística, Letramentos e Discursos (INTEGRA/UEG). Possui experiência docente que abrange desde a Educação Básica até o Ensino Superior. Atualmente, é professora efetiva da SEDUC-GO. 

Rafael Rodrigues Feitosa, Instituto Federal Goiano (IFG)

Licenciado em Letras - Português/Inglês e suas respectivas literaturas, possui experiência na área de ensino de Língua Portuguesa, com destaque para a literatura e a gramática, assim como no ensino e na comunicação da Língua Inglesa. No ramo da ficção, participou, como coautor, das obras "Poesias Reunidas" (2022) e "Poesias da Minha Vida" (2021), das antologias "Pássaro Sonhador" (2022), "200 Poetas e Poetisas" (2021) e "Cartas Entre Escritores" (2018), e como comentarista convidado das obras "Abundante" (2020) e "Versos de um beija-flor apaixonado" (2024), de Léo Otaciano. Além disso, cooperou na escrita e publicação de artigos científicos em capítulo de livro e revista. Atualmente, trabalha como professor efetivo, na área de Linguagens, no Instituto Federal Goiano - Campus Posse.

Published

2025-06-26

How to Cite

Guimarães Moreira, K., & Rodrigues Feitosa, R. . (2025). APRENDENDO INGLÊS COM PROMPTS: UMA EXPERIÊNCIA INTERATIVA NO CONTEXTO DO TURISMO EM GOIÁS. Revista Educação Em Contexto, 4(1), 257–266. https://doi.org/10.5281/zenodo.15723553

Issue

Section

Relatos de Experiência