CONTRIBUTIONS OF BOURDIEU TO THE SOCIOLOGY OF EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11935640

Keywords:

Education, School, Society

Abstract

This article explores Bourdieu's contributions to the Sociology of Education, aiming to understand the reproduction of social inequalities in the educational context. Through a literature review, we highlight the interrelation of some concepts developed by this thinker and education. The goal is to provide insights for understanding contemporary educational structures. For the development of this study, we adopted literature review as a method, offering a more comprehensive view of Bourdieu's ideas on educational practices and social reproduction. The concepts discussed serve as essential tools to unveil the social dynamics present in education, fostering a critical reflection on contemporary educational structures. This investigation contributes to a deeper understanding of the relationships between education and society, being relevant for researchers, educators, and educational policymakers.

 

Author Biography

Keilla Tavares de Aquino, Colégio Estadual Deputado José Porfírio, Trombas - Goiás

Mestre em Educação pela Faculdade de Inhumas (FACMAIS). Professora do Colégio Estadual Deputado José Porfírio, Trombas – Goiás.

References

ALVES, R. Á.; PEREIRA, J. A. Pierre Bourdieu e o processo avaliativo. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO EM CIÊNCIAS, 5., 2020. Anais […]. Campina Grande, PB: Realize, 20220. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2020/TRABALHO_EV138_MD1_SA19_ID758_01072020174443.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.

BONNEWITZ, P. Primeiras lições sobre a sociologia de P. Bourdieu. Tradução de Lucy Magalhães. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

BOURDIEU, P. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003a.

BOURDIEU, P. A economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: Edusp, 1998.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003b.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

LAHIRE, B. Reprodução ou prolongamentos críticos? Educação & Sociedade, ano 23, n. 78, p. 37-55, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fxdfCzYBZjGnwck88KKc6Gq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 fev. 2023.

MATONTI, F. O julgamento da sociologia pelos intelectuais comunistas. Colloque International: hommage à Pierre Bourdieu. Paris, jan. 2003 (mimeo.)

MENEZES NETO, A. J. Produções e leituras de Pierre Bourdieu. Presença Pedagógica, v. 8, n. 44, p. 34-37, mar./abr. 2002.

NOGUEIRA, C. M. M.; NOGUEIRA, M. A. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, ano 23, n. 78, p. 15-36, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/wVTm9chcTXY5y7mFRqRJX7m/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jan. 2023.

NOGUEIRA, C. M. M.; NOGUEIRA, M. A. Bourdieu & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

ORTIZ, R. Pierre Bourdieu. São Paulo: Ática, 1994.

ORTIZ, R. Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

ORTIZ, R. (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho d’Água, 2003.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

TOZONI-REIS, M. F. de C. A contribuição da Sociologia da Educação para a compreensão da Educação Escolar. 2010. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/23931366/a-contribuicao-da-sociologia-da-educacao/3. Acesso em: 25 jan. 2023.

VALLE, I. R. A obra do sociólogo Pierre Bourdieu: uma irradiação incontestável. Educação e Pesquisa, v. 33, n. 1, p. 117-134, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/KSKsCBvy8s9kyZwvJPTnVkS/?lang=pt&format=pdf#:~:text=Pierre%20Bourdieu%2C%20que%20desejou%20transformar,sociais%20e%20simb%C3%B3licos%20de%20domina%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 01 fev. 2023.

VICENTE JÚNIOR, N. Ensino e Cultura Escolarizada: o habitus no processo de estruturação do campo social da escola. Educação: Teoria e Prática, [S. l.], v. 20, n. 34, p. 101, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3691. Acesso em: 19 nov. 2023.

Published

2024-06-17

How to Cite

Aquino, K. T. de. (2024). CONTRIBUTIONS OF BOURDIEU TO THE SOCIOLOGY OF EDUCATION. Revista Educação Em Contexto, 3(1), 91–103. https://doi.org/10.5281/zenodo.11935640

Issue

Section

Artigos